Page 32 - 15. sayı
P. 32

SAYFA 31 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • MART 2022 • 15. SAYI



       -  Öğrencilerin yaşadıkları sorunlar aileden bağımsız     çalışmalar yaparak anneyi dolayısıyla çocuğu
       değildir. Çocuk ve aile etkisinin karşılıklılığını Dr. Webb  güçlendirecektir.
       kitabında şöyle yorumluyor:
                                                                 Okullarda öğrencilerin akademik başarısı ve geleceği için
       “Aile bir sistem olarak görüldüğünde ailenin bir üyesi    olumlu adımlar atılırken çocuğu biyopsikososyal açıdan
       için problem oluşturan, diğer tüm üyeler içinde problem   güçlendirecek adımlar da atılmalıdır. Okul sosyal
       oluşturacaktır. Bu yüzden uygulayıcıların karşılaştıkları  çalışması uygulaması daha birçok sorunun çözümünde
       problemlerin çok boyutlu yapısını anlamak için karşılılık  ve önlenmesinde şüphesiz günümüz koşullarında tüm
       üzerine düşünülmesi gerekir.” (2011, 68)                  okullarda olması gerekli olan bir uygulamadır.
                                                                 Ebeveynlerin, okul yönetiminin ve sosyal çevrenin sorun
       Dolayısıyla çocuğu değerlendirirken ailevi faktörleri de  olarak gördüğü birçok “sorun” buz dağının alt kısmında
       gözardı etmemek gerekir. Sosyal çalışmacı aile            yer alan bir sürü faktöre dikkat etmeden sadece buz
       içerisinde yaşanılan sorunun ne olduğunu ve çözüm         dağının görünen yüzünü yansıtabilmektedir. Bu nedenle
       yollarını araştırarak çocuk ve ailenin refahını arttırmaya  okul sosyal çalışmacıları sorun olarak görülen durumun
       odaklanır.                                                çok daha dderinlemesine ve doğru kavranabilmesi için
                                                                 bütüncül bir şekilde analiz etmeli, buzdağının tepesine,
       -  Çocuk, aile ve okul üçgeninin zayıflığı da birçok      aşağısına ve tüm çevresine bütünlük içerisinde bakmalıdır
       sorunun kaynağı olabilmektedir. Bu üçgenin                (Webb, 2011).
       sağlamlaştırıcısı sosyal çalışmacıdır ve bu durum onun
       okullardaki vazgeçilmez önemini ortaya çıkarmaktadır.     Sosyal çalışmacılar insanın sosyal sağlığı için çabalayan
       Okul ve aile arasındaki bağı kuvvetlendirerek çocuğun     sosyal hekimlerdir ve alet çantaları bireyi güçlendirecek
       eğitim ve aile hayatını bir bütün haline getirmek ve      yöntemlerle doludur. 2022 yılı Dünya Sosyal Çalışma
       kuvvetlendirmek sosyal çalışmacının görevleri             Günü (DSÇG) teması olan, “Yeni bir eko-sosyal dünyayı
       arasındadır.                                              birlikte inşa etmek: Kimseyi geride bırakmamak” ilkesini
                                                                 temel alalım ve artık bu dijital çağda çocuklarımızı
       -  Problemler özellikle kırsal bölgelerde yoğun           okullarda yaşadıkları sosyal sorunlarıyla geride
       yaşanmaktadır. Her okulda rehberlik servisinin            bırakmayalım. Ülkemizde okul sosyal çalışma
       olmayışı, yani her okulda rehber öğretmen                 uygulamasının bir önce uygulamaya konulması ve
       görevlendirilmemiş olması aile içerisinde yaşanan         öneminin anlaşılması dileğiyle…
       çatışma ortamı, imkânlarda kısıtlılık gibi konular
       öğrenciler için yoğun riskler barındırmaktadır. Sosyal    Kaynakça
       çalışmacıların özellikle bu alanlarda çalışmaları önem
       taşımaktadır. Kırsal alanda yaşanan imkân kısıtlılığını   1. Duyan, V. & Özbesler, C. “Okul Ortamlarında Sosyal
       minimum düzeye getirmek için kurumlararası işbirliği      Hizmet”. Eğitim ve Bilim. 2009, C. 34, S. 154, s. 17-25.
       yapmak, aileyi ve özellikle bakım vereni çocuk özelinde   2. Özkan, Y., & Selcik, O., “Okul Sosyal Hizmeti’nin Okul
       gerekli bilgi ve donanımı geliştirmek adına çeşitli eğitim  Erken Terki Üzerine Potansiyel Etkisi”, Uluslararası
       programları (çocuk gelişimi ve psikososyal özellikleri,   Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2016 Nisan, C. 9, S. 43, s.
       çocuk beden güvenliği, ilk yardım, vs.) düzenlemek        1275-1281.
       çocuk sosyal sağlığını önemli ölçüde etkileyecektir. Bu   3. Webb, N. B. 2011, Çocuklarla Sosyal Hizmet
       kesimlerde özellikle okuryazar oranının düşüklüğü de      Uygulaması. Ankara, Nika Yayınları.
       önemli bir konu olmaktadır. Özellikle annelerin           4.https://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/mevzuat/Milli%20E
       okuryazar olmaması çocuk için ciddi riskler               %C4%9Fitim%20Bakanl%C4%B1%C4%9F%C4%B1%20
       taşımaktadır. Günümüz dijital çağında anne, baba ve       Rehberlik%20ve%20Psikolojik%20Hizmetler%20Y%C3%
       öğretmenden sonra özellikle sosyal medya çocuk için       B6netmeli%C4%9Fi.htm
       otorite haline gelmektedir. Bu durum çocuk için çok
       çeşitli riskleri de arttırmaktadır. Sosyal çalışmacı
       problemin çözümü için kurumlararası işbirliği içinde


                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37