Page 32 - 15. sayı
P. 32
SAYFA 31 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • MART 2022 • 15. SAYI
- Öğrencilerin yaşadıkları sorunlar aileden bağımsız çalışmalar yaparak anneyi dolayısıyla çocuğu
değildir. Çocuk ve aile etkisinin karşılıklılığını Dr. Webb güçlendirecektir.
kitabında şöyle yorumluyor:
Okullarda öğrencilerin akademik başarısı ve geleceği için
“Aile bir sistem olarak görüldüğünde ailenin bir üyesi olumlu adımlar atılırken çocuğu biyopsikososyal açıdan
için problem oluşturan, diğer tüm üyeler içinde problem güçlendirecek adımlar da atılmalıdır. Okul sosyal
oluşturacaktır. Bu yüzden uygulayıcıların karşılaştıkları çalışması uygulaması daha birçok sorunun çözümünde
problemlerin çok boyutlu yapısını anlamak için karşılılık ve önlenmesinde şüphesiz günümüz koşullarında tüm
üzerine düşünülmesi gerekir.” (2011, 68) okullarda olması gerekli olan bir uygulamadır.
Ebeveynlerin, okul yönetiminin ve sosyal çevrenin sorun
Dolayısıyla çocuğu değerlendirirken ailevi faktörleri de olarak gördüğü birçok “sorun” buz dağının alt kısmında
gözardı etmemek gerekir. Sosyal çalışmacı aile yer alan bir sürü faktöre dikkat etmeden sadece buz
içerisinde yaşanılan sorunun ne olduğunu ve çözüm dağının görünen yüzünü yansıtabilmektedir. Bu nedenle
yollarını araştırarak çocuk ve ailenin refahını arttırmaya okul sosyal çalışmacıları sorun olarak görülen durumun
odaklanır. çok daha dderinlemesine ve doğru kavranabilmesi için
bütüncül bir şekilde analiz etmeli, buzdağının tepesine,
- Çocuk, aile ve okul üçgeninin zayıflığı da birçok aşağısına ve tüm çevresine bütünlük içerisinde bakmalıdır
sorunun kaynağı olabilmektedir. Bu üçgenin (Webb, 2011).
sağlamlaştırıcısı sosyal çalışmacıdır ve bu durum onun
okullardaki vazgeçilmez önemini ortaya çıkarmaktadır. Sosyal çalışmacılar insanın sosyal sağlığı için çabalayan
Okul ve aile arasındaki bağı kuvvetlendirerek çocuğun sosyal hekimlerdir ve alet çantaları bireyi güçlendirecek
eğitim ve aile hayatını bir bütün haline getirmek ve yöntemlerle doludur. 2022 yılı Dünya Sosyal Çalışma
kuvvetlendirmek sosyal çalışmacının görevleri Günü (DSÇG) teması olan, “Yeni bir eko-sosyal dünyayı
arasındadır. birlikte inşa etmek: Kimseyi geride bırakmamak” ilkesini
temel alalım ve artık bu dijital çağda çocuklarımızı
- Problemler özellikle kırsal bölgelerde yoğun okullarda yaşadıkları sosyal sorunlarıyla geride
yaşanmaktadır. Her okulda rehberlik servisinin bırakmayalım. Ülkemizde okul sosyal çalışma
olmayışı, yani her okulda rehber öğretmen uygulamasının bir önce uygulamaya konulması ve
görevlendirilmemiş olması aile içerisinde yaşanan öneminin anlaşılması dileğiyle…
çatışma ortamı, imkânlarda kısıtlılık gibi konular
öğrenciler için yoğun riskler barındırmaktadır. Sosyal Kaynakça
çalışmacıların özellikle bu alanlarda çalışmaları önem
taşımaktadır. Kırsal alanda yaşanan imkân kısıtlılığını 1. Duyan, V. & Özbesler, C. “Okul Ortamlarında Sosyal
minimum düzeye getirmek için kurumlararası işbirliği Hizmet”. Eğitim ve Bilim. 2009, C. 34, S. 154, s. 17-25.
yapmak, aileyi ve özellikle bakım vereni çocuk özelinde 2. Özkan, Y., & Selcik, O., “Okul Sosyal Hizmeti’nin Okul
gerekli bilgi ve donanımı geliştirmek adına çeşitli eğitim Erken Terki Üzerine Potansiyel Etkisi”, Uluslararası
programları (çocuk gelişimi ve psikososyal özellikleri, Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2016 Nisan, C. 9, S. 43, s.
çocuk beden güvenliği, ilk yardım, vs.) düzenlemek 1275-1281.
çocuk sosyal sağlığını önemli ölçüde etkileyecektir. Bu 3. Webb, N. B. 2011, Çocuklarla Sosyal Hizmet
kesimlerde özellikle okuryazar oranının düşüklüğü de Uygulaması. Ankara, Nika Yayınları.
önemli bir konu olmaktadır. Özellikle annelerin 4.https://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/mevzuat/Milli%20E
okuryazar olmaması çocuk için ciddi riskler %C4%9Fitim%20Bakanl%C4%B1%C4%9F%C4%B1%20
taşımaktadır. Günümüz dijital çağında anne, baba ve Rehberlik%20ve%20Psikolojik%20Hizmetler%20Y%C3%
öğretmenden sonra özellikle sosyal medya çocuk için B6netmeli%C4%9Fi.htm
otorite haline gelmektedir. Bu durum çocuk için çok
çeşitli riskleri de arttırmaktadır. Sosyal çalışmacı
problemin çözümü için kurumlararası işbirliği içinde
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R