Page 31 - 15. sayı
P. 31

SAYFA 30 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • MART 2022 • 15. SAYI



       Dünyada okullarda sosyal çalışma uygulaması               Ülkemizde üniversitelerin sosyal hizmet bölümlerinde
       kapsamında okul sosyal çalışmacıları görev almaktadır.    okutulan derslerden biri de okul sosyal hizmeti dersidir.
       Örneğin Amerika’da 9000’den fazla sosyal çalışmacı,       Bölümden mezun olan öğrenciler bu alanda gerekli
       okullarda görev yapmaktadır. Resmi olmayan ilk            eğitimi alırken ne yazık ki istihdam imkânı
       bağımsız uygulamalar; 1906 -1907 eğitim-öğretim           bulamamaktadırlar. Ülkemizin geleceği olan çocukların
       yılında New York, Boston ve Hartfort kentlerinde          vakitlerinin önemli bir kısmını geçirdikleri okul
       başlatılmıştır. 1930’larda okul danışmanları gibi okul    ortamlarında sosyal çalışmacıların desteğini
       sosyal çalışması da bir artış göstermiştir.1940-1960      görememeleri ne yazık ki üzücü bir durum olarak
       yılları arasında okullarda öğretmenler ve diğer okul      karşımıza çıkmaktadır. Dünya sağlık örgütü (WHO)
       çalışanları ile işbirliği ve iletişim içerisinde sosyal kişisel  sağlığı, "Sadece hastalıkların ve rahatsızlıkların olmayışı
       çalışma (bireyle çalışma) (social case work)              değil, bir bütün olarak fiziki, ruhi ve sosyal açıdan iyi olma
       uygulamaları başlatılmıştır. 1960’larda sosyal            hali" olarak açıklar. Bu açıdan bakıldığında bir bireyin
       çalışmacılar okullarda eğitim politikalarının             biyolojik sağlığı bozulduğunda akademik başarısında
       geliştirilmesinde görev almışlardır (Duyan & Özbesler,    yaşanan düşüş, sosyal sağlığında meydana gelecek
       2009).                                                    bozulmada da görülecektir.


       Ülkemizdeyse okul ortamlarında sosyal çalışma             Okul ortamlarında sosyal çalışmacılar arabuluculuk
       uygulamalarıyla ilgili çabalar olmuştur. 1983’te Beşinci  (mediator), savunuculuk (advocator), olgu yönetimi (case
       Beş Yıllık Kalkınma Planı Özel İhtisas Komisyonu          management) gibi rolleri sıklıkla kullanan
       Raporu’nda, okullarda rehberlik ve psikolojik danışma     profesyonellerdir (Turner 2005: 332; Jonson-Reid ve diğ.
       hizmetlerinin “Okul Sosyal Hizmeti” adı altında           2004: 6). Bu rollere ek olarak öğrencilerin akademik
       psikolog, hekim, rehberlik ve psikolojik danışman ve      başarısızlıklarını önleme, okula düzenli olarak
       sosyal çalışmacıdan oluşan bir ekip tarafından            devamlarının sağlanması, desteklenmesi ve erken yaşta
       verilmesi yönünde hazırlık yapılması öngörülmüştür.       okulu terk etmenin dolayısıyla yoksulluğun önlenmesi,
       Ayrıca 17.04.2001 tarih ve 24376 sayılı Resmi             istismar durumları, özkıyım girişimleri yönünde ailelerle ve
       Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik     öğrencilerle çalışma gibi roller de sayılabilir. Okulun erken
       ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği’nde          terki konusunda yapılan bir araştırmaya göre Türkiye’de
       rehberlik araştırma merkezlerinde sosyal çalışmacıların   bu oran 2009’da %44,3 iken 2012 yılında %39,6 olarak
       görev almaları ile ilgili bir düzenleme yapılmıştır. Fakat  meydana gelmiştir (Özkan & Selcik, 2016).
       bugüne kadar sosyal çalışmacıların okul ortamlarında
       istihdam edilmeleri söz konusu olmamıştır (Duyan &        Okul sosyal çalışma uygulaması öğrenciler için koruyucu,
       Özbesler, 2009).                                          önleyici, destekleyici çalışmaları kapsamaktadır. Var olan
                                                                 risklerden çocuğu korumak için mikro, mezzo ve makro
                                                                 düzeyde önlemler alır. Ancak ne yazık ki günümüzde
                                                                 sosyal çalışmacının devreye girdiği an, çocuğun zarar
                                                                 gördüğü an olmaktadır. Bu üzücü durumlar yaşanmadan
                                                                 sosyal çalışmacıların okullarda çocukların sosyal
                                                                 sağlığına yönelik yapacağı çalışmaları kısaca şöyle
                                                                 sıralayabiliriz:

                                                                 -  Öğrencilerin içinde bulunduğu gelişme çağına uygun
                                                                 olarak arkadaş çevresi, sınıf ortamı ve derslerinde
                                                                 yaşadıkları zorlukları psikososyal açıdan değerlendirebilir,
                                                                 öğrencinin kendini keşfetmesi ve güçlü yönlerini fark
                                                                 etmesi için yardımcı olurlar. Sosyal çalışmacı burada
                                                                 rehberlikten daha öteye gider ve gerçek mesleki rolünü
                                                                 kullanır ve öğrencinin kendi güçlü yönlerini tanıması için
                                                                 kendisine yardımcı olur.
                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36