Page 49 - SHMA 18. Sayı
P. 49

SAYFA 48 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • ÖĞRENCİ DENEYİMİ • ARALIK 2022 • 18. SAYI



                                  ÖĞRENCİ DENEYİMİ







             ENGELSİZ YAŞAM

                 MERKEZİNDEN


        DENEYİMLER; ENGELLİ


        BİREYLER VE AİLELERİ





      Gazi Üniversitesi Sosyal Hizmet Bölümü öğrencisi
      olarak geçen sene stajımı Çankaya Belediyesine bağlı
      Aşık Veysel Engelsiz Yaşam Merkezinde
      tamamladım. Stajyer sosyal hizmet uzmanı olarak
      engelli bireyler ve aileleriyle yaptığım görüşmeler
      sonucu engelliliğe ilişkin birçok bilgi elde ettim.                         Büşra Nur Bilir
      Bununla birlikte engelli bireyler ve ailelerinin yaşamın
                                                                  15.05.2000 tarihinde Gaziantep’te doğdu. 2022 yılında Gazi
      birçok alanında çeşitli gereksinimlerinin olduğu, fakat
                                                                  Üniversitesi Sosyal Hizmet Bölümünden mezun oldu. Stajını
      bunların çoğunluğunun karşılanamadığını                     Zuzu Montessori Anaokulunda ve Aşık Veysel Engelsiz Yaşam
      gözlemledim. İlk olarak engel durumunun aile içi            Merkezinde tamamladı. Şu anda Ankara Üniversitesi Aile
      ilişkileri etkilediği, çocuğun bakımının büyük ölçüde       Danışmanlığı yüksek lisans programına devam ediyor ve
      anne tarafından üstlenildiği ve dolayısıyla annelerin       Sağlıkta Genç Yaklaşımlar Derneğinde faaliyet gösteriyor.
      bu süreçte daha fazla zorluk çektiğini gördüm. Hatta        busra.nrbilir@icloud.com
      çocuğuna daha iyi bakım verebilmek için işinden
      ayrılan annelerin var olduğu ve babaların, en büyük
      desteği maddi kaynak olarak algıladıklarından ötürü      Stajımda sosyal hizmetin önemli uygulamalarından biri
      eşlerinin fiziksel, zihinsel ve psiko-sosyal anlamda ne  olan, bireylere ortak deneyim ve bilgi paylaşımıyla sosyal
      kadar yıprandıklarının farkında olmadıklarını            destek kaynağı oluşturulan grup çalışmasına katıldım. İki
      gözlemledim.                                             sosyal hizmet uzmanı ve bir psikoloğun yürüttüğü grup
                                                               çalışmasını tek ebeveyn ailelerle gerçekleştirdik. Tamamı
      Otizmli çocuğu olan bir anneye, eşinin “sabahtan         annelerden oluşan gruptan aldığımız dönütlerle ailelerin
      akşama kadar evdesin, bu eve parayı ben                  engelliliğe bağlı olarak birçok sorunla karşılaştığını ve bu
      getiriyorum, ona göre harca!” şeklindeki çıkışı tüm      sorunların benzerlik gösterdiğini gözlemledim. Ailelerin
      bunları destekler nitelikteydi ve bu durum anneyi        çocuklarının hepsinde otizm spektrum bozukluğu mevcuttu.
      fazlasıyla incitmişti. Bu noktada otizm spektrum

      bozukluğu gibi çeşitli engellilik durumlarında aile      Tek başına engelli bir çocuğu büyütmenin zorluğunu
      içerisinde babaların bilinçli farkındalık düzeylerinin   yaşayan anneler psikolojik, ekonomik, sosyal konularda ve
      yükseltilmesi ve çocuğun bakımıyla ilgili rol ve         insanlarla olan ilişkilerinde birçok sorun yaşamaktaydı.
      sorumlulukların yeniden gözden geçirilip planlanması     Bununla birlikte çoğunlukla gelirleri giderlerini karşılamasa
      gerektirdiğini düşündüm.                                 da ailelerin daha çok psikolojik ve sosyal konularda zorluk
                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54