Page 47 - SHMA 18. Sayı
P. 47

SAYFA 46 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SOSYAL ÇALIŞMACININ BİR GÜNÜ • ARALIK 2022 • 18. SAYI



       başladım. Ailelerin ihtiyaçlarına göre bilgilendirilmesi,
       kaynakların varlığından haberdar edilerek bunların
       kullanımı için yönlendirilmesi, çocukları için özürlü kimlik
       kartı çıkarılması, kartın sağladığı indirim ve haklardan
       yararlandırılmaları v.b. çalışmaları, maddi durumu
       yetersiz öğrenci aileleri için var olan sosyal yardım
       olanaklarını araştırıp yönlendirme, sosyal güvencesi
       olmayan ve acil tıbbi yardım gereksinimi olan
       öğrencilerin tedavilerini üstlenecek hayırsever kişi ve
       kuruluşlarla iletişim başlatma çalışmaları geldi sonra.


       Psiko-sosyal yaklaşım sürecinde, ailenin içinde           yaratma amacındaydım. Çalışmanın başarısı
       bulunduğu durumla ve olumsuz duygularıyla baş             beklenenden çok daha fazla oldu ve sonraki yıllarda
       edebilme yeteneğinin kazandırılması-geliştirilmesi,       ailelerin isteğiyle bu grup çalışmaları tekrarlandı. Grup
       kendi durumlarıyla ilgili sağlıklı karar alabilmeleri için  çalışması öncesi ve sonrasında uygulanan ölçeklerle ve
       desteklenmesi, güçlü yönlerinin ortaya konularak          gözlemlerle da annelerin değişimlerini belirlemek
       bunlarla ilgili farkındalık kazanmaları amacıyla bireysel  mümkün oldu.
       görüşmeler yapmaya başladım. Net olarak gördüğüm,
       annelerin oldukça depresif ve yalnız olduklarıydı.        Makro müdahale uygulamaları pratiğinde daha çok
       Çocuklarının durumu ile ilgili yeterli bilgi sahibi değildi  otistik bireyler ve ailelerinin refahını yükseltmeyle ilgili
       çoğu. Ne yapacağını, çocuğuna nasıl yaklaşacağını         kaynakları harekete geçirme, yetersiz yasal
       bilmiyordu. Pek çoğunun eşi destek olmadığı gibi          düzenlemeler konusunda baskı grubu oluşturma,
       çocuğunun durumunu kabullenmiyordu. Yüksek kaygı          toplumda otizm hakkında bilinç oluşturma v.b. amaçlı
       ve mutsuzluk taşıyorlardı. Bu deneyimler ışığında         çalışmalar vardı.
       sosyal grup çalışmaları süreci başladı.
                                                                 Örnek bir çalışma:
       İlk kurduğum grup kitap okuma grubuydu. Otizmli
       bireylerin ya da ebeveynlerinin yazdığı kitapları grupta  2006 yılı öncesinde otizmlilere sağlık kurulunca verilen
       okutarak otizmin doğası ile ilgili bilgi açığını kapatmayı,  özür oranı %70 idi. Oysa otizm göstergeleri öyle olmasa
       kendi duygu ve deneyimlerini paylaşmaları, yaşadıkları    da en ağır engel gruplarından biriydi ve % 70 oranıyla
       yalnızlık duygusunun sağaltımı, içgörü geliştirmelerini   engellilere tanınan birtakım haklardan
       sağlama ve düşüncelerinde olumlu yönde değişiklik         faydalanamıyorlardı. Örneğin, İBB’in özürlü yakınlarının
                                                                 otobüslerde çocuklarıyla ücretsiz seyahat edebilmeleri
                                                                 için verilen refakatçı kartı uygulamasında en az %80

                                                                 özürlülük oranı aranıyordu. Oysa otizmli bireyin yalnız
                                                                 başına seyahat edebilmesi olanaksızdı. Özellikle maddi
                                                                 yetersizliği olan ailelerin bu konuda mağduriyetlerin
                                                                 giderilmesi için Kadıköy Kaymakamlığı kanalıyla
                                                                 Başbakanlık Özürlüler İdaresi’ne otizmlilere verilen özür
                                                                 oranının yükseltilmesi için başvurularda bulundum.
                                                                 İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne de bu haksızlığın
                                                                 giderilmesi için defalarca başvurularda bulunarak
                                                                 hepsinden red cevabı aldım. En sonunda Başbakanlık





                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52