Page 25 - SHMA 18. Sayı
P. 25
SAYFA 24 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2022 • 18. SAYI
Terapatik rekreasyonun kurumsal uygulama alanları
genel olarak hastahaneler, bakım- ve huzurevleri,
rehabilitasyon merkezleri, ıslahevleri, cezaevleri,
bağımlılık tedavi merkezleri, sivil toplum kuruluşları,
üniversitelerin ilgili programları, özel eğitim kurumları,
dönemsel kamplar, psikiyatri merkezleri olarak
sıralanabilir (Jennings & Guerin, 2014). Bununla
birlikte Türkiye’de engelli bireylere yönelik terapatik
rekreasyon faaliyetleri daha çok spor bilimleri 15.Aile üyeleri arasındaki iletişimin güçlendirilmesi
fakültelerinde antrenörlük, beden eğitimi öğretmenliği 16.Fonksiyonel yaşam becerileri geliştirmek
ve rekrasyon bölümlerinden mezun kişiler tarafından 17.Topluma uyum ve bütünleşmelerinin sağlanması
‘yaşam koçluğu, spor yaşam koçluğu, spor koçluğu’ (Toplumsal davranışı geliştirme, örneğin otobüse
gibi nitelemeler adı altında sivil toplum örgütleri ve binme, metroya binme, lokantaya gitme, alışveriş
spor kulüpleri tarafından gerçekleştirilmektedir. yapma, gezilere katılma...)
18.Sürekli alınan ilaçların yan etkilerini azaltmak
Karaküçük (2012), otizmli bireylerde terapatik 19.Depresyon, stres ve kaygılarının en aza
rekreasyon programlarının amaçlarını şu şekilde indirilmelerini sağlama yeteneklerinin geliştirilmesi
sıralamıştır: 20.Muhakeme yeteneklerinin geliştirilmesi
1.Özel grupları oluşturan bireylerin yaşam kalitesini 21.Bazı aktiviteleri tek başına yapabilir hale gelmesini
artırmak sağlamak (Müzik, dans, yüzmek, el işleri, masa tenisi,
2.Aktivitelere katılımdan zevk almalarını ve badminton, basketbol....)
eğlenmelerini sağlamak
3.Sağlık fonksiyon yeteneklerini arttırmak Otizmli Çocuklar İçin Yaygın 5 Terapatik
4.En az müdahale ile daha bağımsız olarak Rekreasyon Programı
yaşamlarını sürdürmelerini sağlamak a) Sanat ve Kültür
5.Etkili bir sosyalleşme ve kişiler arası etkileşim Bu uygulamalar el sanatları, görsel sanatlar ve edebi
kurmalarını sağlamak sanatlarda becerilerini geliştirmeyi içerir.
6.Seçim yapma ve sorumluluk alma yeteneğinin ·Ellerini yeteneklerini, kendilerini ifadelerini ve
gelişmesi özgüvenlerini geliştirmek için bir fırsat olarak
7.Kendine güveni artırmak kullanmalarını sağlar. Örnek aktiviteler: Dans grupları,
8.Yaşam memnuniyetinin artması müze gezileri, müzik aleti kullanımı gibi boş zaman
9.Kullanılabilir eğlence kaynaklarının farkına aktiviteleri.
varmaları
10.Topluluk ortamlarında hareket yeteneğinin b) Spor, Fitness, Su Sporları
gelişmesi ·Bu uygulamalar fiziksel becerilerin kazanılmasını ve
11.Mevcut engellerin etkilerini en aza indirmek katılımcıların fiziksel aktivitelerinin sürdürülmesine
12.Yıkıcı, bozucu davranışların azalması yardımcı olur.
13.Olabilecek sorunları engellemek (obezite ve kalp ·Takım çalışması ve hoşgörü duygularının
rahatsızlıkları gibi) kazanılmasını sağlar. Sağlıklı ve aktif yaşama ve
14.Fiziksel kapasite ve güç kaybının önlenmesi, özgüvene sahip olmalarını sağlar. Örnek aktiviteler: Su
geliştirilmesi sporları, takım sporları, spor aktiviteleri.
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R