Page 25 - SHMA 18. Sayı
P. 25

SAYFA 24 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2022 • 18. SAYI





        Terapatik rekreasyonun kurumsal uygulama alanları
        genel olarak hastahaneler, bakım- ve huzurevleri,
        rehabilitasyon merkezleri, ıslahevleri, cezaevleri,
        bağımlılık tedavi merkezleri, sivil toplum kuruluşları,
        üniversitelerin ilgili programları, özel eğitim kurumları,

        dönemsel kamplar, psikiyatri merkezleri olarak
        sıralanabilir (Jennings & Guerin, 2014). Bununla
        birlikte Türkiye’de engelli bireylere yönelik terapatik
        rekreasyon faaliyetleri daha çok spor bilimleri         15.Aile üyeleri arasındaki iletişimin güçlendirilmesi
        fakültelerinde antrenörlük, beden eğitimi öğretmenliği  16.Fonksiyonel yaşam becerileri geliştirmek
        ve rekrasyon bölümlerinden mezun kişiler tarafından     17.Topluma uyum ve bütünleşmelerinin sağlanması
        ‘yaşam koçluğu, spor yaşam koçluğu, spor koçluğu’       (Toplumsal davranışı geliştirme, örneğin otobüse
        gibi nitelemeler adı altında sivil toplum örgütleri ve  binme, metroya binme, lokantaya gitme, alışveriş
        spor kulüpleri tarafından gerçekleştirilmektedir.       yapma, gezilere katılma...)
                                                                18.Sürekli alınan ilaçların yan etkilerini azaltmak
        Karaküçük (2012), otizmli bireylerde terapatik          19.Depresyon, stres ve kaygılarının en aza
        rekreasyon programlarının amaçlarını şu şekilde         indirilmelerini sağlama yeteneklerinin geliştirilmesi
        sıralamıştır:                                           20.Muhakeme yeteneklerinin geliştirilmesi
        1.Özel grupları oluşturan bireylerin yaşam kalitesini   21.Bazı aktiviteleri tek başına yapabilir hale gelmesini

        artırmak                                                sağlamak (Müzik, dans, yüzmek, el işleri, masa tenisi,
        2.Aktivitelere katılımdan zevk almalarını ve            badminton, basketbol....)
        eğlenmelerini sağlamak
        3.Sağlık fonksiyon yeteneklerini arttırmak              Otizmli Çocuklar İçin Yaygın 5 Terapatik
        4.En az müdahale ile daha bağımsız olarak               Rekreasyon Programı
        yaşamlarını sürdürmelerini sağlamak                     a) Sanat ve Kültür
        5.Etkili bir sosyalleşme ve kişiler arası etkileşim     Bu uygulamalar el sanatları, görsel sanatlar ve edebi
        kurmalarını sağlamak                                    sanatlarda becerilerini geliştirmeyi içerir.
        6.Seçim yapma ve sorumluluk alma yeteneğinin            ·Ellerini yeteneklerini, kendilerini ifadelerini ve
        gelişmesi                                               özgüvenlerini geliştirmek için bir fırsat olarak
        7.Kendine güveni artırmak                               kullanmalarını sağlar. Örnek aktiviteler: Dans grupları,
        8.Yaşam memnuniyetinin artması                          müze gezileri, müzik aleti kullanımı gibi boş zaman
        9.Kullanılabilir eğlence kaynaklarının farkına          aktiviteleri.
        varmaları
        10.Topluluk ortamlarında hareket yeteneğinin            b) Spor, Fitness, Su Sporları
        gelişmesi                                               ·Bu uygulamalar fiziksel becerilerin kazanılmasını ve
        11.Mevcut engellerin etkilerini en aza indirmek         katılımcıların fiziksel aktivitelerinin sürdürülmesine
        12.Yıkıcı, bozucu davranışların azalması                yardımcı olur.

        13.Olabilecek sorunları engellemek (obezite ve kalp     ·Takım çalışması ve hoşgörü duygularının
        rahatsızlıkları gibi)                                   kazanılmasını sağlar. Sağlıklı ve aktif yaşama ve
        14.Fiziksel kapasite ve güç kaybının önlenmesi,         özgüvene sahip olmalarını sağlar. Örnek aktiviteler: Su
        geliştirilmesi                                          sporları, takım sporları, spor aktiviteleri.


                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30