Page 26 - SHMA 18. Sayı
P. 26

SAYFA 25 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2022 • 18. SAYI





        c) Sosyal Kuvvetlendirme                                 Otizmli bireylerle terapatik rekreasyon faaliyetlerinde
        ·Bireylerin, sosyal çevre ile olumlu ve yapıcı bir       uygulayıcının bilgi ve beceri düzeyi oldukça önemlidir.
        çevrede etkileşim kurmalarını amaçlar. Anlamlı ve        Örneğin rekrasyon faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi
        eğlenceli deneyimler sağlar. Yapıcı ilişki deneyimleri   sırasında talimatlar vermek gerekir ve belirlenen hedefe
        oluşturur. Örnek Aktiviteler: Grup çalışmaları, yaz      uygunluğu ve talimatların veriliş biçimi uygulamanın
        kampları.                                                niteliğini belirler. Bu talimatlar verilirken açık ve kısa
                                                                 cümleler kurulmalıdır. Sakin bir ses tonuyla ve
        d)  Boş Zaman Eğitimi                                    bağırmadan yaptırım istenmelidir. Hemen karşılık

        ·Katılımcılara ilişkili oldukları boş zaman ve           alınmayabilir. Bu durumda sabırlı olmak ve komutu
        rekreasyon konularında farkındalık yaratacak fırsatlar   tekrarlamak gerekebilir. Böylelikle otizmli bireylerin
        sunar. Örnek aktiviteler: Gönüllülük aktiviteleri, toplu  komut alma ve hareketi başlatma kabiliyetleri arttırılır.
        şehir gezileri, doğa gezileri.                           Ayrıca otizmli bireylerde sözlü komut yerine yapması
                                                                 gerekeni göstererek yapmasını istemek aktivitenin

        e) Açık Hava Etkinlikleri                                başarısını artırabilir. Bazen ise otizmli bireyler yeni bir
                                                                 durumla karşılaştıklarında panikleyip endişelenebilirler.
        Çeşitli açık hava etkinlikleri ile farkındalık, takdir, bilgi
                                                                 Bu durum dikkate alınarak bir hareketten başka
        ve beceri geliştirilmesi sağlanır. Örnek aktiviteler:
        Paten, kayak, binicilik.                                 harekete veya farklı bir aktiviteye yöneltme yapıldığında
                                                                 kaygı düzeylerini azaltacak iyi bir plan ve yaklaşım
                                                                 sergilemek gerekebilir.
        Otizmli bireylere yönelik rekreasyonel aktivitelerin

        uygulanmasında otizmli bireyin beden yapısı ve vücut
        fonksiyonlarının büyük önemi bulunmaktadır. Otizmli      Sonuç olarak, otizmli bireylerin sosyalleşme, yaşam
                                                                 kalitelerinin arttırılması ve hak ihlallerinin önüne
        bireyi merkeze alarak mikro ve mezzo düzeyde
        gerçekleştirilecek değerlendirmelerle ve                 geçilmesi açısından vazgeçilemez bir uygulama olarak
                                                                 terapatik rekreasyon, her beceri sahibi bireyin
        gereksinimlerin belirlenmesiyle hedef analizi            üstlenmesi gereken bir gönül hareketi olarak kendisini
        gerçekleştirilir ve uygun rekreatif faaliyetler belirli bir
                                                                 bizlere sunmaktadır.
        program dahilinde planlanır. Dolayısı ile terapatik
        rekreasyonun yapılandırılmış bir aktivite olduğunu
                                                                 “Sorumluluğun yaygınlaşması alınyazımızı
        söylemek mümkündür.
                                                                 kamulaştırdı. Ceza hepimize ait: Bildiğim her
                                                                 şeyden sorumlu olmasam, nasıl hak edebilirim
        Otizmli bireyler için genel olarak kullanılan terapatik
        rekreasyon uygulamaları duyu bütünleme çalışmaları,      yaşamayı?” (Nuri Pakdil, Klas Duruş, s. 15)
        masa tenisi, badminton, basketbol, yüzme, fiziksel       Kaynakça
        yetenek ve vücut koordinasyonunu geliştirmeye            Jennings, C. J. & Guerin, S. (2014). Therapeutic Recreation Models of
                                                                 Practice. Therapeutic Recreation Journal, 303-319.
        yönelik bazı aletli ve aletsiz yapılan hareketlerdir.
                                                                 Karaküçük, S. (2012). Terapatik Rekreasyon. Ankara: Gazi Kitapevi.
        Aktivitelerden sonra otizmli bireyin edindiği becerinin  King, G., Curran, C. J., & Mcpherson, A. (2012). A four-part ecological model
        normal yaşantısında kullanması ve aktivitede             of community-focusedtherapeutic recreation and life skills services
                                                                 forchildren and youth with disabilities. Child:Care, Health and Development.
        kazandığı öğrenimi aktarması sağlamak önemlidir.         39:3. 325-336
        Örneğin, masa tenisi çalışmasından sonra yemek           Sağlık, E., Morçin, İ., & Erdoğan Morçin, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinin
                                                                 Kırsal Rekreasyon Faaliyetletine Katılımını Engelleyen Kısıtlayıcılar: Çıldır
        yerken kaşığın veya çatalın tutulması gibi veya denge
                                                                 Meslek Yüksekokulu Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 86-
        tahtasında duyu bütünleme çalışması yapıldıktan          92.
        sonra uzun süreli dikkat gerektirecek bir okuma          Tütüncü, Ö. (2012). Rekreasyon ve Rekreasyon Terapisinin Yaşam
                                                                 Kalitesindeki Rolü. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 248-252. 23:2.
        çalışması yapmak gibi.                                   www.autizmspeaks.org. (Tarih yok, 12 12, 2015 tarihinde alındı.)
                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31