Page 26 - SHMA 18. Sayı
P. 26
SAYFA 25 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • ARALIK 2022 • 18. SAYI
c) Sosyal Kuvvetlendirme Otizmli bireylerle terapatik rekreasyon faaliyetlerinde
·Bireylerin, sosyal çevre ile olumlu ve yapıcı bir uygulayıcının bilgi ve beceri düzeyi oldukça önemlidir.
çevrede etkileşim kurmalarını amaçlar. Anlamlı ve Örneğin rekrasyon faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi
eğlenceli deneyimler sağlar. Yapıcı ilişki deneyimleri sırasında talimatlar vermek gerekir ve belirlenen hedefe
oluşturur. Örnek Aktiviteler: Grup çalışmaları, yaz uygunluğu ve talimatların veriliş biçimi uygulamanın
kampları. niteliğini belirler. Bu talimatlar verilirken açık ve kısa
cümleler kurulmalıdır. Sakin bir ses tonuyla ve
d) Boş Zaman Eğitimi bağırmadan yaptırım istenmelidir. Hemen karşılık
·Katılımcılara ilişkili oldukları boş zaman ve alınmayabilir. Bu durumda sabırlı olmak ve komutu
rekreasyon konularında farkındalık yaratacak fırsatlar tekrarlamak gerekebilir. Böylelikle otizmli bireylerin
sunar. Örnek aktiviteler: Gönüllülük aktiviteleri, toplu komut alma ve hareketi başlatma kabiliyetleri arttırılır.
şehir gezileri, doğa gezileri. Ayrıca otizmli bireylerde sözlü komut yerine yapması
gerekeni göstererek yapmasını istemek aktivitenin
e) Açık Hava Etkinlikleri başarısını artırabilir. Bazen ise otizmli bireyler yeni bir
durumla karşılaştıklarında panikleyip endişelenebilirler.
Çeşitli açık hava etkinlikleri ile farkındalık, takdir, bilgi
Bu durum dikkate alınarak bir hareketten başka
ve beceri geliştirilmesi sağlanır. Örnek aktiviteler:
Paten, kayak, binicilik. harekete veya farklı bir aktiviteye yöneltme yapıldığında
kaygı düzeylerini azaltacak iyi bir plan ve yaklaşım
sergilemek gerekebilir.
Otizmli bireylere yönelik rekreasyonel aktivitelerin
uygulanmasında otizmli bireyin beden yapısı ve vücut
fonksiyonlarının büyük önemi bulunmaktadır. Otizmli Sonuç olarak, otizmli bireylerin sosyalleşme, yaşam
kalitelerinin arttırılması ve hak ihlallerinin önüne
bireyi merkeze alarak mikro ve mezzo düzeyde
gerçekleştirilecek değerlendirmelerle ve geçilmesi açısından vazgeçilemez bir uygulama olarak
terapatik rekreasyon, her beceri sahibi bireyin
gereksinimlerin belirlenmesiyle hedef analizi üstlenmesi gereken bir gönül hareketi olarak kendisini
gerçekleştirilir ve uygun rekreatif faaliyetler belirli bir
bizlere sunmaktadır.
program dahilinde planlanır. Dolayısı ile terapatik
rekreasyonun yapılandırılmış bir aktivite olduğunu
“Sorumluluğun yaygınlaşması alınyazımızı
söylemek mümkündür.
kamulaştırdı. Ceza hepimize ait: Bildiğim her
şeyden sorumlu olmasam, nasıl hak edebilirim
Otizmli bireyler için genel olarak kullanılan terapatik
rekreasyon uygulamaları duyu bütünleme çalışmaları, yaşamayı?” (Nuri Pakdil, Klas Duruş, s. 15)
masa tenisi, badminton, basketbol, yüzme, fiziksel Kaynakça
yetenek ve vücut koordinasyonunu geliştirmeye Jennings, C. J. & Guerin, S. (2014). Therapeutic Recreation Models of
Practice. Therapeutic Recreation Journal, 303-319.
yönelik bazı aletli ve aletsiz yapılan hareketlerdir.
Karaküçük, S. (2012). Terapatik Rekreasyon. Ankara: Gazi Kitapevi.
Aktivitelerden sonra otizmli bireyin edindiği becerinin King, G., Curran, C. J., & Mcpherson, A. (2012). A four-part ecological model
normal yaşantısında kullanması ve aktivitede of community-focusedtherapeutic recreation and life skills services
forchildren and youth with disabilities. Child:Care, Health and Development.
kazandığı öğrenimi aktarması sağlamak önemlidir. 39:3. 325-336
Örneğin, masa tenisi çalışmasından sonra yemek Sağlık, E., Morçin, İ., & Erdoğan Morçin, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinin
Kırsal Rekreasyon Faaliyetletine Katılımını Engelleyen Kısıtlayıcılar: Çıldır
yerken kaşığın veya çatalın tutulması gibi veya denge
Meslek Yüksekokulu Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 86-
tahtasında duyu bütünleme çalışması yapıldıktan 92.
sonra uzun süreli dikkat gerektirecek bir okuma Tütüncü, Ö. (2012). Rekreasyon ve Rekreasyon Terapisinin Yaşam
Kalitesindeki Rolü. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 248-252. 23:2.
çalışması yapmak gibi. www.autizmspeaks.org. (Tarih yok, 12 12, 2015 tarihinde alındı.)
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R