Page 23 - 15. sayı
P. 23

SAYFA 22 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • GÜNCEL • MART 2022 • 15. SAYI






              GÖÇ SÜRECİNDE

                   YAŞLANMA









         RAMİS DOĞAN*





       Geçtiğimiz yıllarda Türkiye’den Avrupa ülkelerine
       işgücü göçünün ellinci yılı değişik etkinliklere konu
       oldu.


       Göçün ilk yıllarında gidenler birkaç yıl çalışıp, para
       biriktirip dönme düşüncesindeydiler. Avrupa ülkeleri
       de bu insanların ülkelerine geri döneceklerini            *  1949 yılında Beypazarı’nda doğdu. 1971 yılında
       düşünüyorlardı. Ama öyle olmadı. Gidenler ailelerini        Hacettepe Sosyal ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal
       de getirerek yerleştiler.                                   Çalışma Bölümünü bitirdi. 1974 - 1981 yılları arasında
                                                                   SSK’nda sosyal çalışmacı olarak görev yaptı. 1985’de
       Göçün başlangıcında ‘’Uyum Politikaları ve                  Avusturya’ya göçtü. Viyana’da çok kültürlü toplumlarda
       Programları’’ olmayan ülkeler; bu kalıcılık eğiliminin      sosyal çalışma konularında eğitim aldı ve bu alanda
       güçlenmesinden sonra ‘’uyum’’ konusunda politikalar         uzmanlaştı. Viyana Belediyesi Aile ve Gençlik
       üretmeye ve uygulamaya başladılar. Başlangıçta              Dairesi’nde ve Viyana Belediyesi’nin göçmenlerin
       sosyolojinin konusu olan göç, bu uygulamaların              uyumuyla ilgili bölümlerinde sosyal çalışmacı olarak
       başlamasıyla, sosyal çalışma mesleği gelişti. Göç           çalıştı. Yöneticilik yaptı. 2016 yılına kadar 15 yıl
       sonucunda gelen insanların toplumsal yaşama                 Belediye Meclisi üyeliğinde bulundu. Çalışmaları
       katılımlarını sağlamak için resmi kurumlarda ‘’daireler’’   nedeniyle Viyana Eyaleti tarafından ‘’Altın Üstün
       , ‘’birimler’’, “bölümler” açıldı. Onlarca proje       asd  Hizmet Madalyası’’ ile ödüllendirildi.
       uygulamaya konuldu. Bu alanda çalışacak ‘’uzman             ramisdogan@hotmail.com
       sosyal çalışmacılara’’ gereksinim arttı. Sosyal çalışma
       eğitimi veren yüksek okullarda göç ve göç ile gelen
       insanlarla sosyal çalışma dersleri konuldu.
                                                              toplumun eşit haklı bir üyesi olmadıklarını, ikinci sınıf bir
                                                              toplum üyesi olduklarını ‘’çoğunluk toplumuna ‘’anlatmak
       GÖÇMEN Mİ? GÖÇ SÜRECİ YAŞAMIŞ VEYA                     ve bu durumu göçle gelen insanların beynine
       YAŞAYAN İNSAN MI?                                      yerleştirilmek için kullanılmaktadır. Benim görüşüme göre
                                                              Avrupa ülkeleri yöneticileri hiçbir zaman ülkelerine
       Göçün ilk yıllarında ‘’yabancı’’, ‘’misafir işçi’’ olarak  çalıştırılmak üzere getirilen veya gelen insanların
       nitelendirilen insanlar, kalıcılık eğiliminin          toplumsal yaşama katılmalarını, yani ülkelerindeki
       yaygınlaşmasından sonra, ‘’göçmen’’, ‘’göçmen          işçilerle, emekçilerle kaynaşmalarını istememişlerdir. Bu
       ailesi’’, ‘’göçmen çocuğu’’, ‘’ebeveynleri göçmen olan  ayrı bir yazı konusu.
       gençler, ‘’yaşlı göçmenler’’ gibi sıfatlarla tanımlandılar.
       Bu sıfatlar göçle gelen insanların içinde yaşadıkları



                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28