Page 63 - 16. SAYI
P. 63
SANAT YAZISI
Sanatın İşlevsel
Olarak
Sosyal Hizmet
Disiplininde
Kullanımı * 1998 yılında Erzurum'da doğdum. 2017 yılında Atatürk
Üniversitesi Çocuk Gelişimi Bölümü önlisans
programından mezun oldum. 2021 yılında ise Atatürk
Üniversitesi Beşeri ve Sosyal Bilimler Fakültesi Sosyal
Kübra Maral* Hizmet Bölümünden mezun oldum. Lisans eğitimim
süresince Tübitak, BAP ve Toplumsal Duyarlılık
projelerinde aktif olarak proje yürütücüsü ve proje
araştırmacısı olarak görev aldım. Aile danışmanlığı ve
cinsel terapi alanlarında online olarak danışmanlık hizmeti
İnsan refahına yönelik çalışmalar noktasında en
vermekteyim. Kızılay, Ahbap ve Tema gönüllüsüyüm.
temel sosyal bilimlerden birisi sosyal hizmet Mesleki ilgi alanlarım; aile danışmanlığı, cinsel terapi,
mesleğidir. Sosyal hizmet mesleği kuruluş çocuk istismarıdır.
felsefesini insan refahı üzerine inşa eden bir
mesleki dinamiğe sahip olmaktadır. Bireylerin eksik
hissedilen sosyal yönlerinin gelişimi sağlanarak açığa çıkarmaya olanak sağlayarak bu olumsuz durumla
başetmesine yardımcı olmaktadır. Sosyal hizmet uzmanları
bireysel düzeyde meydana gelecek sosyal değişimi
amaçlamaktadır. Her geçen gün gelişen ve değişen müracaatçılarının bu güçlü yönlerini açığa çıkarma
noktasında doğrudan kapalı uçlu sorular aracılığı ile değil de
topluma adaptasyon problemi yaşayan dezavantajlı
bireylerin mevcut durumlarıyla başetmesini açık uçlu sorular yardımı ile bireyin ilgi ve yeteneklerini
öğrenmelidir. Bu noktada sosyal hizmet uzmanı, yaratıcılığı
sağlamak yeni durum ve olaylara adapte ve sanatı önemli bir araç olarak kullanmalıdır (Hasgül, 2020,
olabilmeleri ve bireylerin iyilik halinin artmasına
s. 1319). Örneğin, bir müracaatçı içinde bulunduğu stres
zemin hazırlamaktadır (Hasgül, 2020, s. 1318). durumuyla başetmesi noktasında bir sosyal hizmet
Sosyal hizmet kurumlarında sosyal hizmet uzmanından destek talep etmektedir. Sanatsal bakış açısına
uzmanlarınca iletişime geçilen müracaatçı grubun sahip sosyal hizmet uzmanı bireye açık uçlu sorular sorarak
çoğu baskı, şiddet, ihmal, istismar, yoksulluk vb. (çevresinde bulunan kişilerin onda gördüğü olumlu bir
olumsuz yaşam deneyimlerine sahip bireylerdir. Bu özelliği paylaşması istenebilir) müracaatçının sesinin güzel
bireyler kendileri ve çevreleri için daha iyi yaşam olmasını açığa çıkarabilir. Bu noktada müracaatçının
ister, ancak bunu gerçekleştirme noktasında duygularını şarkılar yoluyla dışa vurması sağlanabilir. Bu
kendilerini güçlü hissedemezler. Sosyal hizmet noktada sanatın iyileştirici ve rehabilite edici etkisi ortaya
uzmanları bu noktada bireylerin güçlü yönlerini çıkmaktadır. Sanatın bir diğer yönü ise bireylerin sözlü bir
SAYFA 62 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SANAT YAZISI • HAZİRAN 2022