Page 48 - 15. sayı
P. 48

SAYFA 47 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SÖYLEŞİ •  MART 2022 • 15. SAYI


      Sosyal Hizmet Magazin: Bu gezilerden hatırladığınız        “Sosyal kelimesi sosyalizmi ve devamında
      örnekleri paylaşabilir misiniz okurlarımızla?              komünizmi çağrıştırırdı”


      Şammas Hüyüklü: 1962 yılının Şubat ayında                  Sosyal Hizmet Magazin: Sosyal Hizmet Akademisinin
      akademiye ait 15 kişilik bir araçla Zonguldak maden        ilk öğrencileri olarak bölümünüzü nasıl
      bölgesindeki çalışmaları görüp incelemek üzere             tanıtırdınız/anlatırdınız çevrenizdekilere?
      Zonguldak’a birkaç günlük bir inceleme gezisi yaptık. O
      dönemde Zonguldak’ta kömürde çalışanların çalışma          Şammas Hüyüklü: Sosyal Hizmetler Akademisini
      şartları ve ortamlarını görüp incelemek üzere Uzun         tanıtırken ya da nerede okuduğumuzu soranlara yanıt
      Mehmet Ocağına indirildik ve 425 metre yer altında         verirken sosyal kelimesini anlaşılmayan bir şekilde
      kömür çıkaran elemanların çalışma şartlarını görerek       yuvarlayarak telaffuz ederdik. O yıllarda sosyal kelimesi
      derinlemesine inceledik. Ayrıca bu gezide simsiyah         sosyalizmi ve devamında komünizmi çağrıştırırdı.
      kömürden nasıl bembeyaz naftalin üretildiğine şahit        Komünistlikle yaftalanmaktan çekindiğimiz için böyle
      olduk. İnceleme gezilerimizden bazıları da İstanbul,       yapardık. 1960’lı yıllarda ülkemizde sosyal hizmetler
      Bursa vb. şehirlere oldu. Bunlara ek olarak Ankara’nın     disiplinini tanıtmakta bu kadar çekingendik ve hassasiyet
      çeşitli ilçe ve köylerindeki anket uygulama                gösterirdik. Bugün Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı
      çalışmalarına katıldık. Çocuk Esirgeme Kurumuna da         çatısı altında hizmet verdiğini ve ülkemizin ihtiyaç
      bir inceleme ziyaretinde bulunmuştuk. Emekli olan          duyulan her yerinde kuruluşlarının bulunduğunu görünce
      Prof. Dr. Gönül Erkan ile benim bu ziyarete ilişkin        biz sosyal hizmetin ilk öğrencileri olarak onur duyuyoruz.
      olarak ilk raporlarımız örnek olarak tahtaya asılmıştı.
      Öğretim süresi içinde bir yaz iki ay kadar köy stajı       Sosyal Hizmet Magazin: Öğrencilik yıllarınızda sosyal
      yapmamız zorunluydu. Zira o yıllarda Türkiye’de            hizmet disiplininin Türkiye literatürüne ait ilk
      toplum kalkınması planı uygulanırdı. Öğrenciler olarak     çalışmalarda önemli roller üstlendiğinizi biliyoruz. O
      bizler de staj için iki ay süreli kaldığımız köylerde önce  dönem yaptığınız çalışmalardan bahsedebilir misiniz?
      köyü çeşitli yönlerden tanır, inceler ve kalkınma
      alanında neler yapılması gerektiğini saptardık. Bu         Şammas Hüyüklü: Sosyal Hizmetler Akademisinin
      saptamalarımızı haftalık olarak çevremizde bu alanda       meslekte yeni bir eğitim birimi olması nedeniyle biz
      çalışan sınıf arkadaşlarımızın ve süpervizörümüzün         öğrenciler yayımlanmış kaynak, ders notu, ders kitabı
      katılımıyla değerlendirerek çalışma planı yapardık. Bu     gibi materyallere sahip değildik. Bazı ülkelerdeki
      plan çerçevesinde zaman zaman köy halkı ile                uygulamalarla ilgili basılmış kitaplar vardı ancak bu
      toplanılarak onların konu hakkında bilgilendirilmesi ve    yayınların Türkçe baskısı olmadığı için onlardan
      bilinçlendirilmesi sağlanırdı. Ayrıca köydeki evleri       yararlanmakta da zorlanıyorduk. Konuyla ilgili çalışma
      gezerdik. Bu çalışmalarla ilgili olarak öğrenciler         deneyimi olmayan eğitim-öğretim elemanlarının tercüme
      anılarımızı ve deneyimlerimizi birbirimize gururla         ile aktardıkları bilgilerle yetiniyorduk. Bize tercümelerle
      anlatarak bilgi, görgü ve deneyimlerimizi birbirimizle     de olsa ders veren öğretim elemanları tüm
      paylaşmaktan zevk alırdık.
                                                                 samimiyetleriyle bize faydalı olmaya özen
                                                                 gösteriyorlardı. Bu bağlamda sosyal hizmeti biz
                                                                 öğrenciler öğretim elemanlarıyla birlikte öğrendik. Bütün
                                                                 bu yetersizliklerin giderilmesi amacıyla çareler
                                                                 aradığımız bir dönemde, ben derslerde not tutarak bu
                                                                 notları teksirle çoğaltarak sınıf arkadaşlarıma
                                                                 ulaştırırdım. Dersler iyi not tutardım. Akademi
                                                                 yönetimiyle görüşerek bu konudaki yardım talebimi
                                                                 ilettim ve yönetim bana teksir makinesi, kâğıdı,
                                                                 mürekkebiyle birlikte bir çalışma odası tahsis etti. Ben
                                                                 mesleki derslerle ilgili aldığım notları uygun zamanlarda




                        W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N   •   S H M A @ S A B E V . O R G . T R
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53