Page 48 - 15. sayı
P. 48
SAYFA 47 • SOSYAL HİZMET MAGAZİN • SÖYLEŞİ • MART 2022 • 15. SAYI
Sosyal Hizmet Magazin: Bu gezilerden hatırladığınız “Sosyal kelimesi sosyalizmi ve devamında
örnekleri paylaşabilir misiniz okurlarımızla? komünizmi çağrıştırırdı”
Şammas Hüyüklü: 1962 yılının Şubat ayında Sosyal Hizmet Magazin: Sosyal Hizmet Akademisinin
akademiye ait 15 kişilik bir araçla Zonguldak maden ilk öğrencileri olarak bölümünüzü nasıl
bölgesindeki çalışmaları görüp incelemek üzere tanıtırdınız/anlatırdınız çevrenizdekilere?
Zonguldak’a birkaç günlük bir inceleme gezisi yaptık. O
dönemde Zonguldak’ta kömürde çalışanların çalışma Şammas Hüyüklü: Sosyal Hizmetler Akademisini
şartları ve ortamlarını görüp incelemek üzere Uzun tanıtırken ya da nerede okuduğumuzu soranlara yanıt
Mehmet Ocağına indirildik ve 425 metre yer altında verirken sosyal kelimesini anlaşılmayan bir şekilde
kömür çıkaran elemanların çalışma şartlarını görerek yuvarlayarak telaffuz ederdik. O yıllarda sosyal kelimesi
derinlemesine inceledik. Ayrıca bu gezide simsiyah sosyalizmi ve devamında komünizmi çağrıştırırdı.
kömürden nasıl bembeyaz naftalin üretildiğine şahit Komünistlikle yaftalanmaktan çekindiğimiz için böyle
olduk. İnceleme gezilerimizden bazıları da İstanbul, yapardık. 1960’lı yıllarda ülkemizde sosyal hizmetler
Bursa vb. şehirlere oldu. Bunlara ek olarak Ankara’nın disiplinini tanıtmakta bu kadar çekingendik ve hassasiyet
çeşitli ilçe ve köylerindeki anket uygulama gösterirdik. Bugün Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı
çalışmalarına katıldık. Çocuk Esirgeme Kurumuna da çatısı altında hizmet verdiğini ve ülkemizin ihtiyaç
bir inceleme ziyaretinde bulunmuştuk. Emekli olan duyulan her yerinde kuruluşlarının bulunduğunu görünce
Prof. Dr. Gönül Erkan ile benim bu ziyarete ilişkin biz sosyal hizmetin ilk öğrencileri olarak onur duyuyoruz.
olarak ilk raporlarımız örnek olarak tahtaya asılmıştı.
Öğretim süresi içinde bir yaz iki ay kadar köy stajı Sosyal Hizmet Magazin: Öğrencilik yıllarınızda sosyal
yapmamız zorunluydu. Zira o yıllarda Türkiye’de hizmet disiplininin Türkiye literatürüne ait ilk
toplum kalkınması planı uygulanırdı. Öğrenciler olarak çalışmalarda önemli roller üstlendiğinizi biliyoruz. O
bizler de staj için iki ay süreli kaldığımız köylerde önce dönem yaptığınız çalışmalardan bahsedebilir misiniz?
köyü çeşitli yönlerden tanır, inceler ve kalkınma
alanında neler yapılması gerektiğini saptardık. Bu Şammas Hüyüklü: Sosyal Hizmetler Akademisinin
saptamalarımızı haftalık olarak çevremizde bu alanda meslekte yeni bir eğitim birimi olması nedeniyle biz
çalışan sınıf arkadaşlarımızın ve süpervizörümüzün öğrenciler yayımlanmış kaynak, ders notu, ders kitabı
katılımıyla değerlendirerek çalışma planı yapardık. Bu gibi materyallere sahip değildik. Bazı ülkelerdeki
plan çerçevesinde zaman zaman köy halkı ile uygulamalarla ilgili basılmış kitaplar vardı ancak bu
toplanılarak onların konu hakkında bilgilendirilmesi ve yayınların Türkçe baskısı olmadığı için onlardan
bilinçlendirilmesi sağlanırdı. Ayrıca köydeki evleri yararlanmakta da zorlanıyorduk. Konuyla ilgili çalışma
gezerdik. Bu çalışmalarla ilgili olarak öğrenciler deneyimi olmayan eğitim-öğretim elemanlarının tercüme
anılarımızı ve deneyimlerimizi birbirimize gururla ile aktardıkları bilgilerle yetiniyorduk. Bize tercümelerle
anlatarak bilgi, görgü ve deneyimlerimizi birbirimizle de olsa ders veren öğretim elemanları tüm
paylaşmaktan zevk alırdık.
samimiyetleriyle bize faydalı olmaya özen
gösteriyorlardı. Bu bağlamda sosyal hizmeti biz
öğrenciler öğretim elemanlarıyla birlikte öğrendik. Bütün
bu yetersizliklerin giderilmesi amacıyla çareler
aradığımız bir dönemde, ben derslerde not tutarak bu
notları teksirle çoğaltarak sınıf arkadaşlarıma
ulaştırırdım. Dersler iyi not tutardım. Akademi
yönetimiyle görüşerek bu konudaki yardım talebimi
ilettim ve yönetim bana teksir makinesi, kâğıdı,
mürekkebiyle birlikte bir çalışma odası tahsis etti. Ben
mesleki derslerle ilgili aldığım notları uygun zamanlarda
W W W . S A B E V . O R G . T R / S O S Y A L - H İ Z M E T - M A G A Z İ N • S H M A @ S A B E V . O R G . T R